Bert - Middelbaarveiligheidskundige bij All Prevent
Ik ben Bert Jonkers en werk al 12 jaar als middelbaar veiligheidskundige bij All Prevent. Ik heb ervaring in diverse sectoren, waaronder olieterminals, energiecentrales, datacentra, de Noordzuidlijn en de Gaasperdammertunnel.
Ik was oorspronkelijk beproevingsmonteur van pantservoertuigen voor de industrie. Toen dat werk zou aflopen en ik dreigde terug te moeten naar montage, waar ik geen zin in had, kwam ik toevallig in aanraking met een HVK-opleiding bij een gebouw inspectie. Bij nazoeken bleek dat er ook een MVK-opleiding was. Toen het werk als beproevingsmonteur afliep, en ik inmiddels mijn MVK had, kwam ik toevallig in contact met Erwin Westrate destijds directeur bij All Prevent, en voor ik het wist zal ik op de Thialf (offshore) van Heerema.
Hoe ziet een gemiddelde werkdag eruit?
Op het moment zit ik bij het VeenIX project. Dat is de verbreding van de A9, dus het hele stuk vanaf de A2 tot aan de Schipholbrug, ik doe daar de veiligheidskundige begeleiding van de deepcut en drie kunstwerken. Ik zit daar momenteel al twee jaar en daar zullen nog een jaar of zes bij komen. Ik begin 's ochtends tussen 6 en 7 uur. Ik rijd over onze hele bouwplaats en drink een kopje koffie in de keet. Daarna bekijk ik de agenda. Hebben we bijeenkomsten? Bijvoorbeeld een bijeenkomst om wat we hier een PRIE noemen te bespreken (een Pre-Risico & Inventarisatie). Vier weken voordat de werkzaamheden starten, hebben we een bespreking, met uitvoerenden die het gaan doen. Bespreken we de risico’s en of er extra voorbereiding aan te pas moet komen. Daarnaast probeer ik zelf 1 à 2 keer per dag het bouwterrein op te gaan. Om te kijken hoe het gaat, daar informeer ik de medewerkers bijvoorbeeld over incidenten die we gehad hebben.
Wat maakt het werk leuk?
Werken met verschillende soorten en niveaus van mensen op zo'n groot en complex project, ook nog eens met verschillende talen, en een overvloed aan bijzondere aspecten. Want aan het grote project zitten ook weer kleinere projecten verbonden. Bij deze projecten moet er bijvoorbeeld gekeken worden naar hoe makkelijk de hulpdiensten erbij kunnen komen mocht er een incident plaatsvinden, hierbij werk je ook weer samen met de hulpdiensten. Zo probeer je al ruim vooruit te kijken om alles zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Hoe zou je de teamdynamiek in All Prevent omschrijven?
Ik werk heel zelfstandig en kan veel dingen zelf wel vinden, maar soms even sparren met collega's telefonisch kan nog wel eens verhelderend zijn. Als je erop staat om dagelijks met collega’s te praten onder het genot van een kop koffie, denk ik dat je je hier eenzaam gaat voelen. We hebben twee keer per jaar bijeenkomsten met collega’s, waarbij we bijpraten, over werk praten, gezellig samen eten en dan weer tot ziens. Je moet ervan houden om het in je eentje te doen en met de mensen van het project op te trekken.
Heb je nog verdere plannen voor de toekomst bij All Prevent
Ik zit hier goed, ik sta hier elke dag te kijken, bij werkzaamheden. Want ik heb nog steeds het gevoel dat ik hier nieuwe dingen leer. Als veiligheidskundige ben ik vaak bij verschillende bedrijven geweest, je ziet overal iets anders en leert iets nieuws. Doordat je bij verschillende bedrijven staat, wordt je werk ook heel divers. Als veiligheidskundige is het van belang dat je nieuwsgierig blijft.
Waarom komen werken bij All Prevent?
Voor mij is werken bij All Prevent altijd geweest als die ene prettige jas die lekker zit Binnen All Prevent kun je jezelf een beetje zien als een zzp'er, je werkt zelfstandig maar dan met de zekerheid van werkgarantie en op tijd betaald worden. Als mijn opdracht bij de A9 is afgerond, kijken we naar andere opdrachten vooral in de eigen buurt, en interesse vlak. Als zzp'er moet je alles zelf regelen en nieuw werk vinden als je niet meer nodig bent. Ik zou, in theorie gewoon op de bank kunnen zitten en wachten totdat er weer iets nieuws komt, maar bouw je in de jaren ook wel een eigen netwerkje op.
‘Voor mij is werken bij All Prevent altijd geweest als die ene prettige jas die lekker zit’